Translate

woensdag 26 april 2017

16 landen........ dat wordt heeeeeeeel moeilijk

Nog steeds is er in ons hoofd het idee om 16 lande te gaan proberen te becachen.
De mede teamgenoten willen niet gebruik maken van het extra uur dat 29 oktober ons geeft, als er van zomertijd naar wintertijd omgeschakeld word. Ook willen ze niet in bv Griekenland, Bulgarije, Roemenie beginnen. Dan zouden we weer een uur winnen omdat die een uur tijdsverschil hebben.
Nee, geen 26 uur, geen 25 uur, maar gewoon 24 uur.

Honderden routes ziojon de revue al gepasseerd. Sommige routes zijn op Google maps wel goed, maar worden dan meteen een stuk slechter als we er de Geocaching kaart bij pakken. Sommige landen hebben helemaal geen caches dicht bij onze route.

In Bosnie, Servie, Roemenie, maar ook Macedonie, Albanie, er liggen niet al te veel caches, en maar heel weinig dicht bij de snelweg of dicht bij een grens. 
Op de route hieronder bv, waar we net ten noorden van Bosnie door Kroatie rijden. Er zijn daar maar 1 a 2 plekken waar we even de grens over kunnen om een cache te vinden. Gelukkig is een van die plekken in een stad met een stuk of 5 caches.

En dan liggen er caches.... maar het onderhoud, of de kans dat ze er nog echt liggen.... ze worden hier ook soms maar eens in de maand, of 1xin de 2 maanden gevonden, dus echt zeker weten of hij er nog ligt doe je niet.


Servie, ongeveer in het hele land 430 caches die te doen zijn, maar die op onze route liggen... maar heel weinig. 1 ligt er rechtsboven, op de grenspost tussen Hongarije en Servie. Als je die route neemt dan kom je ook door Novi Sad. Daar ligggen wel aardig wat caches, maar ook hier weer, slecht onderhoud, niet vaak gevonden.


En uit analyse van onze vorige trip blijkt dat we 3:45 kwijt geweest zijn aan stops, tol, grenzen etc. Onze nieuwe route is minstens 200 km langer. Met een gemiddelde van 100 km/uur, zouden we 2 extra uur nodig hebben.
Kunnen we 2 uur besparen door de stops korter te maken, en sneller te rijden?
   Op beide kunnen we besparen ja. Geen extra caches meer, geen extra tankbeurt, en sneller (op de cruise control rijden).
   Met name het rijden is mij een door in het oog, zelfs als je 140 km/uur (dus 10 over de max) probeert te rijden, zonder cruise control, kom je op een gemiddelde van net geen 130. Met Cruise Control lijkt dat iets hoger te zijn (maar factoren zoals druk verkeer maken het onmogelijk een eerlijke vergelijking te maken)
   Ik denk dat we voor 20 km te hard moeten gaan, maar dan wel betere (en meer) flitser meldingen moeten hebben, dus ook beter internet, en de bijrijder die de chauffeur bij zon'n melding moet helpen door hem/haar te laten langzamer rijden.
   Ook ben ik bang dat we niet veel kunnen besparen op onze stops. Een stop moet nog meer een militaire dicipline worden; tanken, zoeken en loggen en plassen, het liefst allemaal gelijktijdig. Eten en drinken pakken, alleen nog maar tijdens het rijden (dus kofferbak van de station goed indelen, zodat eten en drinken vanaf de achterbank bereikbaar is).
   Bijrijder zijn, is een vak op zich. Eigenlijk moet de brijrijder constant de chauffeur vertellen wat de borden vertellen, zodat de chauffeur zich op het verkeer kan concentreren. De bijrijder moet vertellen dat we te hard of te zacht rijden, de bijrijder moet de gemiddelde snelheid in de gaten houden. De bijrijder moet de navigatie systemen controleren, kloppen die met de borden? De brijrijder moet voor gevaren waarschuwen.

Tijd besparen dat moeten we, want we gaan wat extra grenzen over waar ik lange wachttijden verwacht: Hongarije-Servie, Servie Kroatie, Kroatie Bosnie & Bosnie Kroatie, Koratie-Slovenie.
Misschien moeten we de auto prakeren voor de Bosnische grens en daar lopend een cache gaan zoeken??

Routes

Dan is er de vraag, welke richting op? Moeten we beginnen in Tsjechie (of Griekenland of waar dan ook) en eindigen in Nederland?
Als we beginnen in Tsjechie kunnen we zaterdag 3 september gaan, en vrijdag 2 september het Giga event bezoeken en een unieke MAZE cache type loggen.
Als we in Nederland beginnen, kunnen we rond Servie zien of we Hongarije, Slowakije en Tsjechie gaan halen, of kunnen we zeggen dat we in ppaats daarvan voor 15 landen gaan door kort in Hongarije naar Roemenie te rijden (ipv lang door rijden naar Slowakije en Tsjechie)

.... more to come


Geen opmerkingen: