Translate

vrijdag 14 juli 2017

Voorbereidingen in volle gang

Wat kan je voorbereiden dan? nou de route. In principe zijn er 1000 en 1 mogelijke routes, maar als Google Maps zegt dat je er 48 uur over doet, dan is de kans klein dat je het in 24 uur haalt. Maar als Google Maps zegt dat je er 26 uur over doet, en je haalt het in 23.5 uur (onze eerste tour in april), dan weet je dat Google iets andere tijden gebruikt...

Hoe kan je dan bepalen wat je realistisch kan halen? Eenvoudig, maar een hoop werk.
Van cache naar cache heb je de volgende stukken:
- oprit (van cache naar de selweg)
- snelweg waar je 100 mag
- stuk provinciale weg met 80
- tol poortje
- stuk snelweg met 130
- tol poortje
- snelweg 120
- afrit
- cache

Als je al deze stukken stuk voor stuk in Google berekend en die in Excel zet, dan zie je bv dat Google voor de 100 km/uur snelweg een gemiddelde van 103 of 97 neemt. Daar doe je dan bv 58 minuten of 1:02 over. Als je vervolgens zegt, ja maar wij gaan daar een gemiddelde halen van 10km.uur sneller, dan maakt je al 5 minuten 'winst'
Bij 20 km harder dan Google: ongeveer 10 minuten winst.
Bij 80 km/uur provinciale wegen, kan je er vanuit gaan dat je geen winst gaat halen, eerder verlies. Op eenvoudige wegen kan je vaak niet sneller omdat ze bochtig zijn, of omdat er veel verkeer rijdt, of omdat je stoplichten tegen komt.

5 minuten lijkt niet veel, maar op 24 uur is dat snel 2 uur 'winst'

Voorbeeld:
laatste regel: 00:01 is de tijd die we over (minder dan) 1 km (2e rode kolom) gaan doen volgens Google. Dat komt dan uit op 36 km/uur (3e rode kolom). 
We komen dan in het 16e land om 03:03 de volgende dag aan. 
Als we bv. over 55 km ipv 62 (Google) een gemiddelde kunnen halen van 80, dan maken we 11 minuten winst.
Over 112 km 140 kmu ipv 129 kmu, dan 4 minuten winst.
Over 156 km 140 kmu ipv 120 kmu, dan 11 minuten winst

Je zou zeggen, dat is niet veel, maar het gaat denk ik echt om de minute dit keer.

Routes
Verleden tour hebben we na Liechtenstein Oostenrijk (Alrbergtunnel, Inntal, Brennerpas), Italie, Oostenrijk genomen. Nu staan op de planning de route over München en Salzburg (7a en 8a). Reden: dat is meer snelweg, en dus minder risico op vertraging en meer mogelijkheden sneller te rijden. Tevens is de Arlbergtunnel dicht voor onderhoud, en moet je enkele bergpassen nemen als omleiding.
De grootste uitdaging zit hem nog is wat we gaan doen na Bosnië
Als we na Bosnië als zien dat Tsjechië onhaalbaar word (dus geen 16 landen), dan willen we natuurlijk alsnog wel 15 landen halen. Makkelijkste is dan na Bosnië (12), door Servië (13), kort Hongarije (14) in, en dan Roemenië (15) in. Nadeel is dat je dan wel heeeeeel erg ver van huis eindigt.

Oh ja, waar je ook een beetje rekening meet moet houden als je de route plant (is dat goed Nederlands?), is of er wel caches liggen. Met name Bosnië, Servië en Roemenië (en de zuidelijke landen daarvan, hebben maar heel weinig caches.





Geen opmerkingen: